Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Γουρλομάτες & μπαλάδες στα βαθιά σημάδια

Ταξίδι και ψάρεμα! Το καλύτερο δώρο για εμάς τους αμετανόητους λάτρεις της θάλασσας, με προορισμό τα βαθιά σημάδια που κρατάνε καλούς μπαλάδες και γουρλομάτες.

Το σχεδιάζαμε από καιρό, γιατί στις μέρες μας ένα σχετικά μεγάλο ταξίδι περίπου 100 μιλίων θέλει μοιρασιά στα έξοδα, όπως και να το δεις. Στο τέλος όμως του ταξιδιού η ικανοποίηση είναι μεγάλη και νιώθεις γεμάτος και πάλι...
Τα δύο σημάδια όπου θα πηγαίναμε τα είχαμε επισκεφτεί στο παρελθόν. Ο προορισμός μας ήταν ο ίδιος, εκεί που είχαμε συναντήσει μπαλάδες, γουρλομάτες και καλά μουσμούλια.
Μπαλάδες, γουρλομάτες, μουσμούλια
Ο μπαλάς μοιάζει με το λυθρίνι, τόσο στην κατασκευή όσο και στα χρώματα, αλλά διαθέτει τριπλάσιο σε μέγεθος μάτι.
Το επιστημονικό όνομα του μπαλά είναι Dentex Maccophthalmus. Σε μικρή ηλικία έχει χρώμα γκρι-ασημί και όταν μεγαλώσει παίρνει το ροζ-κόκκινο χρώμα του λυθρινιού και το κεφάλι του χοντραίνει. Ζει στο πέλαγος και ψαρεύεται σε ξέρες, πλάκες, αμμολασπώδεις βυθούς και τραγάνες. Εκεί συναντάμε συνήθως μαζί γουρλομάτες, μπαλάδες και μεγάλα μουσμούλια ή κεφαλάδες.
Οι γουρλομάτες και οι μπαλάδες είναι ψάρια που έχουν το χρώμα του λυθρινιού, την όψη φαγκρόπουλου αλλά είναι πιο στρογγυλά. Διαθέτουν μεγαλύτερο μάτι από το λυθρίνι, ο μεν μπαλάς είναι λίγο πιο ανοιχτόχρωμος από αυτό, με μια γκρί κουκίδα εμπρός από το πλάγιο πτερύγιό του.
Γουρλομάτες & μπαλάδες στα βαθιά σημάδια
Οι γουρλομάτες έχουν επίσης το χρώμα του λυθρινιού, διαθέτουν κόκκινες απολήξεις στα πτερύγια είναι πιο στρογγυλές από τους μπαλάδες και το μέγεθος των ματιών τους είναι ανάμεσα στο λυθρίνι και τον μπαλά. Τηγανητές είναι απλά αριστούργημα...
Το μουσμούλι ή κεφαλάς -όπως και τα προαναφερόμενα μπαλάδες και γουρλομάτες- ζει κοπαδιαστά.
Η επιστημονική ονομασία του ψαριού είναι Pagellus acarne. Ανήκει στην οι­κογένεια των Σπαριδών και είναι ένα κράμα γόπας και λυθρινιού με σώμα λίγο πιο μακρουλό από το λυθρίνι
Το χρώμα του είναι ροζ-ασημί, ζει σε τραγάνες και αμμολασπώδεις βυθούς και ψαρεύεται από τους ερασιτέχνες με καθετές, όπως και τα προαναφερόμενα ψάρια.
Προετοιμασία
Η προεργασία παίζει σημαντικότατο ρόλο στο αποτέλεσμα. Τα καλάμια πρέπει να υπάρχουν εις διπλούν για παν ενδεχόμενο, είχαμε μαζί μας καλάμια με ενσωματωμένα ηλεκτρικά μηχανάκια αλλά και χειροκίνητα βαρέος τύπου. Τα δολώματα άφθονα και σε άριστη κατάσταση, 3 έως 4 αρματωσιές με διάφορα μεγέθη βαριδιών 800 γραμμάρια έως 1,5 κιλό είναι επίσης επιθυμητό για τον κάθε αλιευτή. Την επόμενη μέρα ξυπνήσαμε πάρα πολύ πρωί. Ξεκινήσαμε με καταπληκτική διάθεση και απερίγραπτο κέφι, άλλωστε σημασία έχει το ταξίδι και όχι το υλικό αγαθό, που εκ των πραγμάτων κρίθηκε εκ του αποτελέσματος.
Φτάνοντας στο σημάδι
Το GPS map έδειχνε ότι από στιγμή σε στιγμή θα φθάναμε στον προορισμό μας, το βυθόμετρο - fish finder έτοιμο να απεικονίσει την ξέρα όπου περίμεναν τα ψάρια. Φτάσαμε! Το μάτι του οργάνου έβλεπε 245 μέτρα βάθος.
Συνδέσαμε την μπαταρία του σκάφους στο ηλεκτρικό μηχανάκι του καλαμιού, δολώσαμε και το βαρίδι έπεσε στη θάλασσα. Οι μπαλάδες ήταν όντως εκεί και έτρωγαν με πολλή όρεξη. Μετά την πρώτη επίθεση στα δολώματά μας, δοκιμάζοντας να ανεβάσουμε, το βάρος καταμαρτυρούσε το μέγεθος ή την ποσότητα των ψαριών. Ανεβάσαμε και η πρώτη ψαριά ήρθε στη βάρκα. Αφού επαναλάβαμε για δεύτερη και τρίτη φορά, είχαμε εξασφαλίσει την ψαροφαγία των δύο επομένων ημερών.
Γουρλομάτες & μπαλάδες στα βαθιά σημάδια
Αφού τα ψάρια έφτασαν τα 10 περίπου κιλά, αποφασίσαμε πια να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής. Το παγωμένο νερό του παγοψυγείου ήταν ό,τι έπρεπε, μάννα εξ ουρανού, με την αφυδάτωση που είχαμε υποστεί από τη ζέστη και την αρμύρα.
Aλιευτικά εργαλεία
Ξεκινώντας από τη μάνα, χρησιμοποιήσαμε νήμα στα καρούλια των μηχανισμών. Το δέσαμε σε στριφτάρι βαρέος τύπου και εκεί προσαρμόσαμε ίδιου τύπου παραμάνα η οποία είχε δεμένο πίσω της ακόμη ένα στριφτάρι και συρμάτινη, αλλά και αρματωσιά από χοντρή πετονιά με τα απαιτούμενα αγκίστρια και φωσφοριζέ χάντρες. Στο συγκεκριμένο ψάρεμα δέσαμε δύο αρματωσιές μεταξύ τους, για να μπορούν να ψαρεύουν περισσότερα αγκίστρια. Οσον αφορά το είδος και το νούμερο, μπορούμε να δέσουμε εμείς αυτά της αρεσκείας μας, με προτεινόμενα αυτά με μεγάλη κοιλιά και παπαγαλέ αρπάδι. Κόβουμε μικρά παράμαλλα δέκα περίπου πόντων, δένουμε αγκίστρια νούμερο τέσσερα, ενώ την άλλη άκρη του παράμαλλου δένουμε στα μάτια που υπάρχουν στις απολήξεις της αρματωσιάς, όσο μπορούμε πιο κοντά. Το βαρίδι που χρησιμοποιούμε, αναλόγως των υπαρχόντων ρευμάτων, κυμαίνεται από 500 έως 1.500 γραμμάρια, ανάλογα τα ρεύματα.
Τα μηχανάκια
Μηχανάκια, όπως είπαμε, χρησιμοποιήσαμε ηλεκτρικά και κλασικά χειροκίνητα που ήταν προσαρμοσμένα επάνω στο καλάμι. Σε πολλές περιοχές υπάρχουν τοπικοί κανονισμοί που απαγορεύουν πλέον τα κλασικά μεγάλα ηλεκτρικά μηχανάκια προσαρμοσμένα επάνω στο σκάφος, γι' αυτό πριν ψαρέψετε επικοινωνήστε με το τοπικό λιμεναρχείο για ενημέρωση.
Αν επιμένετε στο κλασικό μηχανάκι, σας προτείνουμε τουλάχιστον κάποιο με ανύψωση στατικού βάρους επί του άξονα 30 κιλά, κενό κατανάλωση 1,8 Αμπέρ περίπου, γεμάτο 4 Αμπέρ, ενώ η μπαταρία, όπως καταλαβαίνετε, είναι ανάλογη. Η ταχύτητα μαζέματος 75 μέτρα το λεπτό με τροχαλία καθετής, με ελεγχόμενη καστάνια αντιστροφής κινητήρα, ελεγχόμενο φρένο συμπιέσεως τροχαλίας και ρυθμιζόμενα σταθερά ράουλα μπράτσου, ώστε να μην αντιμετωπίσετε προβλήματα.
Δόλωμα
Το δόλωμά μας ήταν φρέσκια μέτρια γαρίδα που δολώναμε ολόκληρη -αναλόγως του μεγέθους των αγκιστριών- ενώ τη δολώναμε μαζί με το κέλυφος. Σε αντίστοιχο ψάρεμα θα πρέπει να αναφέρουμε ότι χρησιμοποιήσαμε σαρδελί ολόκληρο, που είχε επίσης πολύ καλά αποτελέσματα. Οι μπαλάδες ψητοί στα κάρβουνα ήταν υπέροχοι!!!